onsdag 15. september 2010

Og dagene går..



I dag tenkte jeg å skryte litt av komposten min. Har drevet med kompostering av matavfall i flere år nå, og det blir den flotteste jord! Jeg har to kompostdunker. Starter med å legge litt kvister i bunnen, og så er det bare å fylle på med matavfall og bark. I lærebøkene står det at en skal ha i matavfall og bark og så røre godt, men jeg gjør det sånn at jeg har i matavfallet og så rører jeg det godt med det som ligger der fra før, og så legger jeg et dekke med bark på toppen. Dette mener jeg gjør at en får en fluefri og totalt luktfri kompost. Ved neste påfyll vil jo denne barken bli rørt inn i avfallet. Når den ene dunken er full, starter jeg på den andre. Den har da stått og gått i flere måneder, og det er fin svart jord. Jeg flytter den så til et lite område på tomta og dekker den til med en pressenning. Så får den fortsette å foredle seg til jeg skal bruke jorda.







Ellers var vi med på Barnas Turdag forrige lørdag,
sammen med Torill, Håkon, Emilie, Henrik og Vilde,
og Solveig, Bjørn Tore, Eva og Elisabeth. Det var kjekt!










Elisabeth og jeg gikk sammen rundt løypa med postene.
Så var det pølse og saft og premier til barna. Masse folk!

Sist lørdag var vi i Bergen og møtte Olaf på Raptus-festivalen. Det var kjempekoselig!Hva er Raptus?
Etterpå var vi på Peppes og kjøpte oss pizza før vi kjørte heim. Erland skulle gå natteravn, så vi måtte heim i brukbar tid.

På mandag fikk vi besøk av 71 grader nord på jobben. Les mer De sykla fra Langevåg til skolen, padla videre til oppgangen til Siggjo (som er Bømlos eneste fjell), og i dag har de klatret på brokablene på Bømlobrua. Prøvde å ta et par bilder på vei forbi, men det er vanskelig å skimte noen mennesker. 



På  det øverste bildet er det noen personer på toppen. På det nederste er det en som klatrer i kabelen ca nidt på bildet. Forstørr ved å klikke på bildet.)

2 kommentarer:

  1. Takk for godt kompost-triks-tips! Eg har berre ein binge, og trur kanskje eg bør investera i ein til...

    SvarSlett
  2. Som du ser trenger jeg noen gode råd når det gjelder blogging! Sliter med å få programmet til å gjøre det jeg ber det om!

    SvarSlett